Den första Volvon med 4WD (four wheel drive) eller kanske egentligen AWD (all wheel drive) var modell 850. Den började tillverkas runt 1992 och kom i flera olika utföranden. År 1996 infördes en differentialbroms med viskös koppling, som kan ses som ett första steg i riktning mot AWD som kom som tillval år 1997. Samtidigt kom också en femcylindrig dieselmotor från Volkswagen/Audi.
Den modellen ersattes relativt snabbt med modellen S70, sedanmodell, respektive V70, kombimodell. V70 kom under de närmaste åren att byggas med en mängd olika motoralternativ, bland annat modellen GLT som senare gick att få med AWD.
1997 kom modellen V70R med 5-cylindrig högtrycksturbo och AWD som tillval. Den här modellen blev en önskedröm för många familjer. Modellen var en rymlig kombi med mycket hög prestanda, runt 250 hk, fanns med manuell eller automatisk växellåda, skinnklädsel, “äkta” ECC klimatanläggning, bra ljudanläggning och många andra finesser.
Både de olika V70-modellerna och de XC70 som följde använde en viskös koppling som i grundläget överför 5% kraft till bakhjulen och resterande 95% till framhjulen. Bakgrunden till detta är att i en bil med enbart drivning på framhjulen så snurrar framhjulen ca 5% fortare än bakhjulen, därav grundläget 95/5%. Genom denna fördelning fick man en lägre bränsleförbrukning vid “normal körning”, som ju trots allt står för nästan all körning. Om framhjulen börjar slira överförs mera kraft till bakhjulen. En nackdel med det system som användes fram till och med XC70 är att systemet är mycket känsligt för däckdimension. Det är inte att rekommendera att bara byta ett eller två däck, och man kan ha problem att köra med ett reservdäck som är mycket nyare och därmed har annan dimension.
Den senaste modellen, XC90, har förutom en mängd andra förbättringar även ett modifierat system för AWD. Systemet kallas Haldex, och har fått sitt namn efter det företag som utvecklade den efter en uppfinning av rallyföraren “Sigge” Johansson. Haldexkopplingen är även den en så kallad viskös koppling som dock arbetar efter lite andra principer. Fortfarande har Volo kraftfördelningen 95/5 %, men med Haldexkopplingen och elektronik kan man mycket snabbare och säkrare ställa om kraftfördelningen.
Den nya kopplingen medför också lite andra fördelar, som att man kan bogsera bilen med lyft framaxel. Det är också fullt möjligt att ha ett reservdäck i en annan dimension och man behöver inte längre byta alla fyra däcken på en gång, eftersom systemet accepterar viss olikhet i dimension.