Som en av de allra största biltillverkarna i världen har givetvis Ford modeller med AWD. En av de senaste modellerna, som dessutom lanseras i hela världen, är Ford Focus RS. Bilen har en 2,3 liters motor från Mustang EcoBoost, som dock är modifierad för Ford. Bilen har en sex-växlad låda. Det är ett nytt och ovanligt grepp av Ford att lansera en modell över hela världen, särskilt som Focus inte tidigare funnits i USA.
Förvisso har Ford varit sparsamma med detaljer om hur AWDn är utformad, men för de flesta bedömare är det nog klart att det är en typ av Haldex-drivning. Haldex är ursprungligen en svensk uppfinning och en av de saker som är typiskt för Haldex är att den i normalfallet ger 90-95% av kraften till framhjulen och resten till bakhjulen. Systemet i Ford Focus är ett system med flerskivig koppling och elektronisk kontrollenhet. Systemet har ingen “central” differential, vilket ger lägre vikt och troligen längre livslängd.
En vanlig missuppfattning bland bilägare tycks vara att Haldex inte är ett “riktigt” AWD-system eftersom det går en så liten del av kraften till bakhjulen. De tillverkare som använder Haldex pekar på den lägre bränsleförbrukningen med systemet och att det ingriper inom hundradels sekunder när det behövs.
Kontrollenheten är mycket avancerad. Den mäter hjulens hastighet och läge upp till 100 gånger per sekund och i systemet ligger det så att man kan lägga på mer kraft på ytterhjulen i en kurva. Detta ger en betydligt ökad stabilitet och tar praktiskt taget bort understyrningen på bilen. Om det behövs kan så mycket som 70% av den tillgängliga kraften skickas till bakaxeln. Av den kraft som skickas till fram- eller bakaxel kan man lägga ända upp till 100% på det ena hjulet.
Ford har givetvis även andra modeller med AWD. En av dessa är Ford Fusion. Ford räknar bilen som mellanklass och anser att det är en av de få mellanbilarna i USA som kan erbjuda denna högtekniska lösning på AWD. Bilen kan fås som hybridbil. Såvitt känt använder man även på Ford Fusion ett modifierat system från Haldex, där man hela tiden justerar kraften till de enskilda hjulen beroende på fart, svängradie, gaspedalens läge och flera andra parametrar. Bilen är för övrigt utrustad med många andra “kommande standards”, som backkamera som automatiskt går på vid backning, parkeringsassistans och säkerhetsbälten med inbyggd airbag. Som en större version av Ford Fusion finns Ford Taurus.
Populariteten kring Ford i USA är sky hög om man jämför med t.ex. Sverige. Men vi har ändå påverkats av Hollywood. Allt för ofta är det en Ford bil som kan rulla förbi i en film om t.ex. New York eller Las Vegas. Vräkiga bilar på strippen i Las Vegas samtidigt som filmen handlar om blackjack eller poker är inte helt ovanligt. Eftersom vi i Sverige hungrar efter USA-kultur så låter sig många påverkas. Nu kanske det inte är så att man tar sin Ford bil till Las Vegas för att spela blackjack. Mer troligt att man spelar blackjack på nätet eller i mobilen och sedan driftar runt med sin bil utanför stortorget.